A zene az kell!

0
123

A minap a Balaton parton sétáltam a kutyusommal, néztem ahogy szökdécsel, boldogan poroszkál, közben pedig Rod Stewart-tól a Sunny side of the street c. számot hallgattam. Végig fülig ért a szám, és valahogy teljes harmóniában úgy éreztem, hogy én most ebben a szent minutumban jobb helyen nem is lehetnék. A napos oldalon sétáltam, és ebben a Balaton, a kutyám és persze a zene is közrejátszott. Mindig is fontos szerepet töltött be a zene az életemben, de számos jótékony hatásáról csak nemrégiben szereztem tudomást, és fogadok, ha ezt megosztom veletek, ti is gyakrabban fogtok a muzsika mellett dönteni.

  1. Agyunk teljesítőképességét növeli. Einstein hegedült. Ennél nyomósabb érv talán nincs is, mindenesetre Brit kutatók bebizonyították, hogy azok a gyerekek, akik rendszeresen hallgatnak zenét, esetleg még játszanak is valamilyen hangszeren, jobban teljesítenek az iskolában. Verbális képességük fejlődik, az intelligenciaszintjük magasabb, logikájuk szintén jobb, csakúgy mint memóriájuk, és sokkal élénkebb fantáziával rendelkeznek.
  2. Csapat összekovácsoló hatása is van. Kevés olyan felszabadító közösségi élmény létezik, mint az örömzenélés. Ez szintén visszavezethető az iskolás fiatalokra, akik közül azok, akik kórusban énekelnek, vagy valamilyen zenekar tagjai, több barátjuk van, könnyebben kommunikálnak, és aktívabban kiveszik a részüket a közösségi életből. Továbbá az iskolához fűződő kapcsolatuk is sokkal jobb volt, mint kevésbé muzikális társaiknak.
  3. Fájdalomcsillapítás zenével. Az is kimutatható, hogy a zenét hallgató beteg fájdalomérzete 20-25 százalékkal csökken, így ma már több kórházban is kiegészítő kezelésként használják a zenét, pl. altatásban lévő betegek esetében, vagy hosszú vajúdással járó szüléseknél. Ezen felül a zene nem csak fájdalomcsillapító, de nyugtató hatással is bír, mivel serkenti az örömérzetért felelős endorfin hormonok termelődését.
  4. A zene szívünk őrzője is. A szív működését a zene tempója is befolyásolja, ritmusos, pörgős zene hatására légzésünk és szívverésünk is felgyorsul, míg egy lágyabb, dallamosabb zene épp ennek ellenkezőjét váltja ki.
  5. Stroke után jótékony hatással van a betegek látására a zenehallgatás, hiszen az agyvérzésen átesett betegek 60 százalékánál az agy látásért felelős területei is sérülnek. Amerikában praktizáló kínai orvosok javaslatára ezeknél a betegeknél kiegészítő kezelésként zeneterápiát vezettek be, és nagy meglepetésükre ez a módszer a páciensek nagy részénél jelentkező látászavarokat enyhítette, sőt volt, hogy még teljesen meg is szüntette azokat.
  6. A babák érdeklődése is eleinte inkább a zene felé irányul, sokkal jobban élvezik az éneket, zeneszót, mint a beszédet. Egy kísérlet során, a zenét halló babák nevettek, mozgatták végtagjaikat, ringatóztak, egyszóval feltűnően élvezték a muzsikát. Nem csak a hangulatukra van azonban hatással, de a mozgáskoordinációjukra, és az idegrendszeri fejlődésükre is rendkívül pozitív hatással van.
  7. Zene és sport. Bizonyos energikus, ritmusos, pörgős zenék a fizikai teljesítőképességünket is növelik. Nem csak testileg, de lelkileg is felkészít minket a zene a teljesítendő kihívásra, eltereli a figyelmünket az esetleges fájdalmakról, fáradtságról, segít a koncentrációban.


Ha eddig azt hittük volna, hogy a zene csak a szórakozás része, nagyot tévedtünk. A zene az élet minden területén megjelenik, és jótékonyan segít bennünket megbirkózni a feladatokkal, megegyszerűsíti az életet, élvezetesebbé teszi. Még ha valaki nem is az az egyfolytában „zakatoló” típus, néha a csend mellé érdemes bekapcsolni a hangulatának megfelelő, vagy éppen azzal ellentétes zenét, és egyszerre azt veszi majd észre, hogy ő is a napos oldalon sétál.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ