Meditálj az egészségedért!

0
100

Biztosan sokan hallottunk már a meditációról. Arról, hogy mennyire jót tesz, ha néha ki tudjuk üríteni a fejünket és nem gondolunk semmire. Bár ez nem olyan egyszerű, hiszen az élet tele van stresszel, problémával, de mindenképp érdemes gyakorolni és próbálkozni. A meditáció által tisztábbá válnak gondolataink, jobb lesz a problémamegoldó képességünk és jobban megismerjük magunkat.

A meditáció több mint 2500 éves múltra tekint vissza. Azért olyan népszerű, mert nem kell hozzá semmi, csak te magad és számos jótékony hatása van a testre és lélekre egyaránt. A meditáció elcsendesíti a folyton cikázó gondolatokat, csillapítja a feszültséget, a szorongást. Nem kell hozzá tanítómester elég egy csendesebb hely, ahol egyedül lehetsz. A napi rendszerességgel végzett kb 20 perces meditációnak kimutatható hatásai vannak: majd 20%-kal csökken az oxigén-felhasználás és a szén-dioxid kibocsátás. Csökken a vérnyomás és a vér laktátszintje, mely a szorongástól nagy mennyiségben termelődik.

 

Sikerek a meditációval

A meditálás által számos embernek sikerült már legyőzni a nyugtatóktól való függőségét, enyhíteni a magas vérnyomását, az álmatlanságot, migrént, depressziót és egyéb pszichoszomatikus betegségeket. Mindemellett a meditáció fokozza a kreativitást, javítja a koncentrálóképességet, a fizikai erőnlétet és az emlékezőképességet is.

Az emberi aggyal foglalkozó tanulmányokban arról írnak, hogy a meditáció a bal agyfélteke-a logikus, racionális -és a jobb agyfélteke -az alkotó képzelőerő- aktivitását kiegyensúlyozza. A legegészségesebb és legtermékenyebb emberek pedig általában azok, akiknek mindkét agyféltekéjük egyformán tevékeny.

Hogyan fogj neki?

A meditációval a test és a lélek összhangját igyekszünk megteremteni, ezért nagyon fontos a megfelelő testhelyzet. Relaxáció közben nem szabad elaludnunk, sem fészkelődnünk. Nincs kőbevésett testhelyzet, mindenkinek más lehet a jó. Próbálgassuk és ami a leginkább megfelel azzal végezzük. Feküdhetünk hanyatt, vagy ülhetünk hátunkat megtámasztva, vagy akár lótuszülésben, vagy törökülésben.

Lélegezzünk egyenletesen, figyeljünk, hogy a rekeszizom segítségével, azaz hasunk emelkedjen minden egyes lélegzetvétellel. Ez megnyugtat és lecsendesíti a tudatot. A tudat teljes kiürítése előtt el kell ernyesztenünk egész testünket. Minden egyes lélegzetvétellel figyeljük meg hasunkat, érezzük mi megy keresztül benne. Minden egyes kifújásnál képzeljük azt, hogy a kavargó gondolatainkat lélegezzünk ki.

Önprogramozás

Ha valami problémát nem tudunk megoldani egyből és ez félelmet szül bennünk, képzeljük bele magunkat a helyzetbe. Próbáljuk meg átérezni, átélni, azt ami rosszra fordulhat. Ezek után pedig játsszuk le magunkban azt, amit képesek vagyunk irányítani és megváltoztatni annak érdekében, hogy a probléma ne ejtsen pánikba. Ez nagyban segíthet a megoldásban.

Jó tudni

Ha eleinte túl nehéznek találod azt, hogy csendben meditálj, tehetsz be meditációs zenét, vagy akár az interneten hallgathatsz vezetett meditációt is.

Forrás: Alix Kirsta – Stressz című könyve alapján

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ